Translate

dilluns, 15 de juliol del 2013

Gorgues de l'Estiula o del "Torrent de la Cabana" (Ripolles)

Fantàstica excursió en la que podrem gaudir en poca estona de set precioses gorgues sense gaire esforç físic, ací el més complicat és deixar el cotxe, almenys l'última vegada que he anat, ple de tanques, prohibicions i multes per mal aparcar de 200 €, compte perquè van a la saga de la "pela", però tot té solució, no patiu ...

Planell informatiu
   Partirem del poble de Campdevànol direcció Gombreny, a l'arribar al càmping Pirinenc, just al costat de la seva entrada hi ha també l'entrada a la zona d'esbarjo i pícnic de la Font de Querol, amb una tanca a l'entrada, a la que s'hi pot accedir pel "mòdic" preu de 10 € per cotxe, just al punt GPS: N-42º 13' 38.0''  E-2º 08' 20.5'', d'aquest lloc surt la ruta de les gorgues marcada per l'ajuntament. Segona opció, podem seguir més endavant per la carretera i entre el kilòmetre 3 i el 4 a l'esquerra surt un camí que ens porta directe a les gorgues, però l'ajuntament també l'ha tallat, abans d'arribar a la barrera, ens trobem amb la vella masia de Cal Paraire, al punt GPS: N-42º 13' 36.5''  E-2º 07' 42.8''on si l'he comprem un formatge (que per cert son totalment naturals i boníssims) ens deixa un lloc de la casa per deixar el cotxe.

No és per fer publicitat, però tasteu el formatge, val la pena, és molt bo.
   Deixo el cotxe a Cal Paraire, al pastor munyin els bens i començarem camí a peu travessant la barrera que ha posat l'ajuntament perquè no passin els cotxes.

Cal Paraire, lloc on començo l'excursió.
   Mes amunt just quan s'acaba la part emporlanada del camí, a l'esquerra trobem un corriol que baixa cap al torrent i ens portarà directament cap a la primera gorga (sempre hem de seguir les marques grogues).

Gorg de la Cabana
   Ja som davant del primer gorg, aquest és el que l'he dona el segon nom al torrent, ja que molts també l'hi diuen "Torrent de la Cabana" en comptes de l'Estiula.

Travessem el torrent per la part de dalt del gorg, tot seguint les marques grogues que anem trobant al llarg del camí, seguim pujant, hem de pensar que en quatre kilòmetres salvarem un desnivell d'uns 150 metres més o menys des de on comença l'excursió fins al últim gorg.

Gorg de la Tosca
   Poca estona ha passat de pujada quan podem començar a veure el gorg de la Tosca, és bo de baixar-hi per poder gaudir millor d'ell.

Emprenem el camí i al cap de poc temps, després d'una esplanada a la dreta ens surt un corriol que ens portarà cap al gorg de l'Olla:
Gorg de l'Olla
   Aquest, és el més petit d'alçada, però també ens hi podem donar un bon bany; si ens ficsem en la fotografia de sobre, al fons ja podem observar el proper gorg.

Com podem veure a uns 100 o 200 metres ja tenim el gorg de la Balma, aquest pot ser un dels més bonics, almenys a mi és el que més m'agrada.

Gorg de la Balma
   Seguim amunt per l'esquerra del torrent, després d'un altra pujada, en assolir un pla, si ens decantem a la dreta, al costat del estimberi podrem gaudir del proper gorg.

Gorg del Forat
   Ens trobem sobre mateix del cinquè gorg, el dit gorg del Forat.

Bé, ja només ens en queden dos, seguim i més endavant travessem el torrent per assolir el vessant dret, enfilem pujada i arribem entre-mig dels arbres en una clariana de bosc al gorg del Petit Colomer.

Gorg del Petit Colomer
   Ja el tenim al davant, donen ganes de prendre un bany en les seves aigües clares, tant que podem veure peixos acostant-se prop nostre.

Som quasi arribats al final de la nostra cursa, falta l'últim i més gran, seguin les indicacions de seguit el trobarem, sota mateix de la masia del Colomer que és la que l'he dona el nom podem gaudir del gorg del Colomer.

Gorg del Colomer
   Veiem que l'aigua salta per una paret d'uns 20 metres d'alçada, és espectacular. A l'estiu ve gent a practicar esports d'aventura per tot el torrent, fins i tot n'hi ha que salten des de dalt del salt, jo no ho faria, és té que ser un expert.

Panorama del Gorg del Colomer
 (Les fotografies del damunt han estat preses el 22/06/2013)
   Doncs be, amb aquest panorama del Colomer donem per acabada l'excursió i si no portem entrepà, us puc recomanar que aneu a dinar un xic més endavant, a la masia del càmping Molí de Serradell on fan menjars casolans i no deixeu de tastar el xai que fan a la brasa ni de comprar el pa i la coca que fan artesanalment tal com ho feien els seus avantpassats.
   Només ressaltar que això tant es pot fer a l'estiu com a l'hivern, el paisatge canvia radicalment en cada estació, l'any 2012, just pel mes de Febrer, hi varen haver unes grans glaçades i vam poder gaudir de l'espectacle hivernal de les gorgues acompanyat de la meva esposa i dels amics amb qui de vegades sortim.

Aquest episodi l'hi vull dedicar a la meva muller, na Pilar, la que sempre m'acompanya a la majoria de sortides per buscar nous llocs, ací en el gorg de la Balma va tindre una greu caiguda en el gel caient i donant-se un fort cop a la part occipital del crani, havent d'anar corrents a l'hospital de Campdevànol on va ser atesa d'urgències pel magnífic equip que resideix allà, d'ací un agraïment per ells, pel bon tracte rebut de tot l'equip.
   Amb això ressaltar que s'ha d'anar amb molta cura sobre el gel, té cops amagats. I ara gaudim de l'espectacle que ens dóna l'hivern:

Gorg de la Cabana
Gorg de la Tosca
Gorg de la Balma
(Les fotografies del damunt han estat preses el 11/02/2012)
Gorg del Colomer

(Fotografia cedida per el meu  amic José Mª Velasco
ja que jo no vaig poder arribar-hi degut al accident de la meva muller.)

Per mes informació actualitzada cliqueu el seguen web: http://www.els7gorgsdeltorrentdelacabana.cat/

1. Això d'ensenyar-nos les gorgues a l'estiu i a l'hivern té molt de mèrit.

1. Hola Ramon, no ho considero pas cap merit, es sencillament trobar-te alla en els moments precisos.
      Aquestes gorgues les vaig descobrir a l'any 1990 mentre estaba amb la dona i la canalla estiuejant al camping Moli de Serradell, d'alla feia moltes escursions en solitari per els vols, un dia vaig preguntar a un avi de Campdevanol veiam que hi habia per alla i ell amb va adreçar cap a unes basses on la canalla anava a banyar-se, aquestes basses eren els gorgs, estaven en estat quasi salvatge, no hi habien rutes marcades, tan sols uns caminets de cabra que vorejaven el torrent, era tot una aventura.
      Et convido a que les vagis a veure (de segur que en treus bones fotografies), tant a l'estiu com a l'hivern son un espectacle. Gracies per el comentari i una forta abraçada.

2. Carai amb els de Campdevànol! Ja he fet aquesta ruta, bonica en qualsevol època de l'any, ara veient les teves fotos m'entren ganes de tornar-la a fer. M'apunto les indicacions d'aparcament i restaurant, a veure si afluixa la calor i ens podem bellugar un xic més i tornar a fer camí.
    Una abraçada.

3. Hola Anna, cada cop ens posen mes dificil l'acces als llocs, barreres, paranys, etc. el cas es trobar-hi l'alternativa encara que de vegades sigui dificil, aquest cop ja l'he trobat, veiam el que dura. Una abraçada.

4. Hola josep, les fotos son xulissimes i dels gorgs. No en cal dir res,.. es molt dura l'excyursio?? De quanta estona estem parlant?, saps si es pot acampar? Moltes gracies

1. Hola anònim, l'excursió no presenta cap dificultat, nomes cal dir que es de pujada fins arribar al ultim gorg, pero he vist pujar families amb canalla petita, l'estona de pujada es, tot depen amb el pla que vagis, es molt relatiu, com he dit son uns quatre Km. amb un desnivell de 150 m. pots trigar una hora i poc en arribar a l'ultim gorg, tot depen de les parades que facis en el camí. L'acampada lliure crec que esta prohibida, pero hi ha dos càmpings al costat, si vols una recomanació jo he acampat amb la família durant molts anys al càmping que esta passades les gorgues direcció Gombreny, es diu Moli de Serradell, alla es respira pau i tranquil·litat per tota la família. Amb aixó espero haver-te respost a les teves preguntes, si hi vas segur que t'agrada, peró compte en deixar el cotxe per els camins, com ja he dit multen. Espero que et vagi be.

5. Bones josep, soc l,anonima... jijiji, ja hem fet l,excursio, es genial i els gorgs son preciosos, l,unic que el de la bauma sense voler ens el vam saltar. I tambe he seguit la recomanacio del camping, ha sigut genial!! Gracies

1. M'agrada que vos hagi agradat, pero saltar-se el de la Bauma es quasi imperdonable, a mi es un dels que mes m'agrada, es l'excusa que tens per tornar-hi, val la pena; properament publicare nous titols, porto la bossa plena de les vacances, espero que tambe t'agradin.

6. Hola Josep, soc una de les noies que vas trobar al gorg de colomer, em vares donar el teu blog, avui he trobat el paper al cul de la motxilla i com que estic de vacances i disposo de temps he obert l´ordinador per tafanejar i... coi quina sorpresa!!! unes fotos precioses i les de l´hivern una passada, a veure si aquest any fa fred i ens hi tornem a perdre. Moltes gracies per compartir-les.Una abraçada

1. Hola Carme, celebro que t'agradin les fotos, si vas seguint el blog, veuras llocs nous per anar, ara acabo d'arribar de vacances i en tinc un parell per publicar, uns recons en els que tambe he estat i de segur que vos agraden, una abraçada i a reveure.

7. Hola! Soc la Conxita. Companya de l Carme Torras q ha comentat abans. Moltes gracies de deixar.nos compartir aquestes fantastiques fotos!! Conxita

1. Hola Conxita, m'en alegro que vos hagin agradat les fotos, com ja he dit a la Carme, ara acabo d'arribar de vacances amb nous materials, en quan pugui, els publicare, tinc molt material per clasificar abans de fer cap publicació, de tant en tant aneu mirant el blog, com vos vaig dir, mes o menys cada mes miro de publicar alguna cosa nova. Una abraçada i veiam si ens tornem a veure per algun reconet de Catalunya.

8. Magnífic aquest reportatge i les imatges que he descobert tard perquè he estat fora tot l'estiu i desconectada d'internet.
    Gràcies per compartir-ho i esperem que no sigui massa tard per acostar-nos-hi i fruir-ho in situ!

salutacions cordials

1. Devegades va be deslligar-se de l'electronica i portar una vida mes natural, sentir mes pau i llibertat sense els lligams del dia a dia. Com pots veure sempre s'hi es a temps per arribar-se, tant en estiu com en hivern es maco, lo unic que diferent, enguany amb les pluges que han caigut de ben segur que ho trobes esplendit. Una abraçada.

9. Hola!! Aquesta ruta es magnifica, la voldriem fer en uns dies, el temps total de la ruta?? Gràcies!!

1. Hola, anònim, no et sabria dir el temps que pots trigar en fer l'excursió, jo mai el miro, es una matinal, jo m'encanto molt en fotografiar tot el que amb passa per el davant es a dir que trigo molt, crec que amb un parell d'hores i mitja es pot fer be tot depen de lo que t'encantis. Salut.

10. Hola, hola
    Només comentar que ara les coses al torrent de la Cabana han canviat força. El cami senyalitzat per accedir ha canviat (tot i que encara surt de la font del Querol). Esta prohibit el bany i fins i tot hi han vigilants que amenaçen amb multar. El picnic esta prohibit i caminar per el gel i trencar-lo també. Les teves fotografies molt bones, el llocs és molt maco, però mireu abans aquesta web perquè no tingueu sorpreses: http://www.els7gorgsdeltorrentdelacabana.cat/

1. Hola Xavier, agraeixo la informació referent a els gorgs i crec que esta be el que es fa, jo he vist aquests gorgs gaire be verges farà uns 30 anys, despares i vaig tornar trobant-los plens de deixalles i amb gent poc respectuosa amb la natura banyant-se i fent malbé l'entorn, al veure com estava tot diguè que ja no hi tornaria mes, amb els anys com pots veure hi he tornat i es un reco meravellós que cal preservar, de ben segur que hi tornarè, no amb fan por les multes per que a casa sempre hem tingut cura de la natura. Salut.

11. Aquest cap de setmana passat vaig anar al Torrent de la Cabana, i prèviament havia fet un cop d'ull a la web que comenta en Xavier (www.els7gorgsdeltorrentdelacabana.cat) més amunt. La veritat és que ha anat tot fantàstic, és un lloc molt maco, i celebro que la gent d'allà s'hagi atrevit a posar quatre normes, perquè val la pena mirar de preservar aquest espai!

Salutacions

12. Per la vostra informació i per desgràcia ham prohibit bañarse

13. Molt bon reportage Josep carm el primer salt el de la,cabana s3mpre el he tingut que fer des de dalt no he trovat la manera de baixar a no se si es veritat la formatgeria me han dit habia tencat tenia els ovelles estresades je je vinga dons Josep una abraçada i esdevant !!!

1. Hola Cinto, farà uns tres anys que no hi vaig, pro recordo que per baixar al de la Cabana surt un corriol a l'esquerra del caminet abans d'arribar al salt i després molt a prop un altre a la dreta que baixa directe al torrent amb forta baixada. Lo de la formatgeria no en se res, amb sabria greu que haguessin tancat per que a part de ser una alternativa per l'aparcament eren bona gent i el formatge força bo, espero que segueixin. Salut.