Translate

dimecres, 26 de desembre del 2018

Font Gran (Ogassa)

El preciós racó que tractarem avui, es troba en mig del poble d'Ogassa, molt conegut antigament per la seva important dedicació a la mineria del carbó, cosa que va durar més de 130 anys, concretament entre el 1838 i el 1967 en què es va tancar l'última mina d'hulla. Actualment el poble viu principalment de la ramaderia i el turisme, ja que encara es poden visitar algunes mines i instal·lacions que va deixar la cultura del carbó, a part de la bellesa dels paisatges i llocs monumentals del seu entorn, alguns dels quals ja he anomenat en capítols anteriors.

Planell orientatiu.
    Per arribar-hi és molt senzill, està bastant ben indicat, només cal estar a l'aguait i seguir les indicacions.
   Sortim del poble de sant Joan de les Abadesses tot prenent la carretera GIV-5211 que passa per la vella estació de ferrocarril, al cap d'uns 3,7 km entrarem al poble d'Ogassa i seguirem com si anéssim cap a l'església de Santa Bàrbara, pro en acabar una recta hi ha un pronunciat revol a la dreta i al començar dit revol un desviament a l'esquerra el qual entra direcció cap a la mina del Pinter i la Font Gran (indicat), allà trobarem una esplanada on deixar el cotxe, just al punt GPS: N - 42º 16' 03.4''  E - 2º 16' 21.5''.

D'esquerra a dreta: Font del pla inclinat de la Ramona, tallers, mina del Pinter camí a la Font Gran.
   En baixar del vehicle, ens trobarem al nostre davant els antics tallers on arreglaven les vagonetes del carbó i altres estris de mineria, a la seva esquerra la font del pla inclinat de la Ramona i a l'altre cantó l'entrada a la mina del Pinter, aquesta era una de les moltes mines que es poden trobar pel municipi.

Font del Pla Inclinat de la Ramona.
   Pel costat de la mina del Pinter surt el camí que ens durà cap a la Font Gran tot resseguint el Torrent de la Font Gran, comencem la pujada tot gaudint de veure com juga l'aigua amb els desnivells i corbes de la muntanya, a la poca estona,

Torrent de la Font Gran.

a pocs metres de començar el camí, a la dreta ens surt un petit corriol, quasi imperceptible, el qual ens fa baixar a la llera del torrent on trobem un antic safareig construït a finals del s. XIX, aquest es va fer a causa d'una epidèmia de colera que hi va haver en l'època i perquè els infectats no contaminessin a la resta de la població venien a rentar la roba ací.

Safareig fet pels infectats de colera a finals del s. XIX.
Corriol que baixa a la llera del torrent.

Seguim pel camí d'on hem vingut i també als pocs metres més amunt a la dreta veurem la resclosa que agafava l'aigua per la petita central hidroelèctrica que hi havia al taller.

Resclosa que agafa aigua per la central hidroelèctrica.
   Doncs bé, quatre passes més i ja hem arribat, el camí que portàvem surt a una mena de placeta en la qual trobem una taula amb un banc rodó de pedra, al fons a la dreta una petita barbacoa i enfront, el nostre objectiu: la Font Gran.

La Font Gran d'Ogassa.
   Darrere de la font, hi ha un petit cobert, dins, si els vidres estan nets, podrem veure el brollador natural d'aigua, d'ací (per axó està cobert) és d'on s'agafa l'aigua per abastir a tot el poble d'Ogassa del líquid element.

Complex on es troba la font: (d'esquerra a dreta) Font Gran, caseta del brollador, barbacoa.
   Fins a la Font Gran també hi podem arribar amb el cotxe però no és aconsellable, ja que quasi no hi ha lloc per aparcar, a més ens perdríem el bonic passeig que hem fet, de tota manera si portem a algú amb mobilitat reduïda, el podem portar fins a la font i anar a deixar el cotxe a un altre lloc, per anar-hi s'ha de prendre el trencall que hi ha al costat de la casa que era l'antiga farmàcia de les mines (està indicat en el planell orientatiu).

Per si a algú l'interessés fer una visita guiada a les mines d'Ogassa, us deixo l'enllaç de l'ajuntament on hi ha els horaris, telèfon de contacte i un xic d'història, només heu de clicar ací.