Translate

dimarts, 16 de juny del 2020

Saut deth Pish (Val d'Aran)

Saut deth Pish.
   Dins el bell marc de la vall de Varradòs situat al val d'Aran i a uns 1600 msnm trobem aquest preciós "doble" salt d'aigua de 20/25 metres d'alçada.
   Per arribar-hi, partint de Vielha, prenem la carretera N-230 en direcció França, a uns 5,6 km en arribar a la rotonda del Pont d'Arròs prenem la primera sortida direcció Arròs, al mateix tombar, veurem l'indicador per anar cap al salt tot prenent

Planell orientatiu.
la pista asfaltada del "Camí de Varradòs" la qual va pel mateix costat del riu Varradòs. Anem seguint pista amunt tot endinsant-nos per la preciosa vall de Varradòs, després de travessar el riu, a uns quatre quilòmetres d'haver començat la pista, trobarem a l'esquerre un desviament que porta cap a l'ermita de sant Joan d'Arròs, però nosaltres seguim recte sense desviar-nos.
   Per tot el camí no parem de veure boniques vistes de la vall, de les muntanyes que l'envolten, des d'alguns punts de les

Vista dels cims Aneto i Maladeta.
més llunyanes, per exemple, a uns 3,3 km d'haver passat el desviament cap a sant Joan d'Arròs, quasi al costat del "Barranc deth Lauet Long", a la dreta de la pista hi ha un lloc per aparcar el cotxe des d'on podem veure una preciosa vista de l'Aneto (3.404 msnm) i la Maladeta (3.308 msnm). Més endavant, si és que ens ha vingut la gana i volem parar a esmorzar abans d'arribar al nostre destí, a uns dos quilometres, trobarem a la dreta el desviament cap a una preciosa zona de pícnic a la llera del riu Varradòs, que ja ens esmena la Marta Dachs en el seu bloc "SOM DE PÍCNIC", allà hi trobareu tots els detalls de la dita zona.

Pont que travessa el riu Varradòs.
   Passats 1.600 m de la zona de pícnic arribem al Pla d'Artiguetes, lloc on es troba l'aparcament del Saut deth Pish, just en el punt GPS: N - 42º 46' 36.3''  E - 0º 49' 57.0'', allà deixem el vehicle i ens posem a caminar, travessem el pont del riu Varradòs i més endavant un altre de més petit, als pocs metres a la dreta arribem al "Barratge deth Varradòs" (llac de Varradòs) des d'on ja es pot començar a veure el salt.

Barratge de Varradòs.
   Ja des d'ací, des de l'esquerre del camí que va pujant cap al mirador del salt ja podem gaudir de precioses vistes del majestuós Saut deth Pish:

Saut deth Pish.
   L'aigua del salt, prové d'uns quilòmetres més amunt, del lloc dit "Er Embut" o "Horat der Unhòla" (L'Embut o Forat d'Unhòla) que no és més que una depressió d'uns 60 m de fondària per on el riu Unhòla poc després de sortir del "Estanh Gran de Liat" es precipita en forma de cascada desapareixent entremig de la grava que es troba en el fons, llavors, per un procés càrstic l'aigua disol la roca, tot circulant per dins de conductes i fissures subterrànies fins que torna a sortir a la superfície al Saut deth Pish.

Saut deth Pish, a dalt a la dreta s'observa el mirador.
    Aquesta cascada està formada per dos salts, la part superior i principal d'uns 15 a 20 m d'alçada i la inferior en té aproximament cinc. Seguint pel camí amunt fins a arribar al mirador, allà quedem plantats davant mateix del salt principal, depèn de com bufa el vent fins i tot ens arriben espurnes d'aigua a la cara, és impressionant estar al seu davant.

Salt principal del Saut deth Pish.
   Després d'admirar aquest preciós salt ja només ens queda que tornar sobres les nostres passes cap al cotxe, nosaltres personalment vàrem anar a dinar a la zona de pícnic que us he esmenat abans on es gaudeix de pau i natura, ara bé, no oblideu d'emportar-vos la brossa i dipositar-la en un contenidor i si potser recicleu-la. Bé, ara us deixo amb el vídeo que vaig fer per complementar aquest relat:

Les fotografies i el vídeo del damunt han estat preses el 14/08/2019.

1. Unes vistes refrescants.
    Hem estat unes quantes vegades a l'Aran i aquesta excursió la fem sempre que hi anem.
    I si algun dia hi tornem segur que la repetirem.

2. Un lloc que en queda pendent,he vist fotos i precios,gracies per aquestes fotos i l'explicació !!

3. Com està la carretera per arribar al parking amb una autocaravana de 7,5m ?