Translate

dissabte, 29 d’octubre del 2016

Del pont d'en Bertrana al salt del Tornall (L'Esquirol)

Avui farem una petita excursió per la Riera de les Gorgues, pro per un indret en el qual encara no hi hem baixat, recordem que en blocs anteriors ja hem estat dins del seu recorregut, aquesta riera neix sota el pla d'Aiats fins a desembossar al riu Ter en l'embasament de Sau, passant per La Foradada i pels peus del salt de La Barra de Ferro, avui nosaltres ens quedarem entre-mig dels dos, al terme de Santa Maria de Corcó, l'Esquirol.
   Per arribar-hi és fàcil, venint de Roda de Ter per la carretera C-153 entrem al poble prenent la BV-5207 direcció al carrer Pedraforca, tombem a l'esquerra pel carrer Major, a uns 140 m cap a la dreta pel carrer Sant Bartomeu, seguim pel Passeig de les Gorgues, a uns 300 m tombem a la dreta pel Passeig del Pedró i a uns 1400 m, a l'alçada del núm. 109 d'aquest carrer veurem que ens surt per l'esquerra un camí, ací comença l'excursió, pels que portin GPS només cal posar les coordinades: N - 42º 01' 19.3''  E - 2º 21' 49.9''.
   Cal també dir que hi ha qui comença l'excursió des de la Font de l'Escudella on hi ha una zona de pícnic i una esplanada per deixar el cotxe, pro des d'ací on som entre anar i tornar estalviem uns dos kilòmetres i veurem el mateix (també ho he fet).

És recomanable anar ben calçats i procurar que no ens enganxin tempestes a causa de la probabilitat d'alçades sobtades del nivell de l'aigua, penseu que travessarem la riera per passeres.      Bé, ja a punt comencem a caminar baixant pel camí que ens porta cap al camp de tir al plat, allà hi ha una cruïlla, nosaltres a la dreta i baixant cap a la riera que ens quedarà a mà esquerra, a més o menys 500 m arribarem al primer punt, el Pont del Molí d'en Bertrana, es tracta d'un pont de dos arcs per on passava el camí cap a Sant Bartomeu Sesgorgues i abastia a nombrosos molins fariners dels quals veurem les seves restes més endavant,

Pont del Moli d'en Bertrana
l'any 1940 a causa d'una riada en caigué la meitat i es canvia el curs fluvial, per axó el pont ara de poc serveix, ja que el riu passa per l'altra banda i haurem de travessar-lo per unes "passeres" o sortejant les pedres, de tota manera el paratge

Gorga del costat del pont
és preciós, val la pena quedar-se una estona contemplant la gorga. Per l'altra llera de la riera surt el camí que hem de seguir tot tirant riera avall, a la poca estona, a la dreta veiem que surt un corriol sense senyalitzar que ens porta cap al

Restes del Molí d'en Bertrana
Molí d'en Bertrana, val la pena baixar-hi per gaudir dels tres desnivells d'aigua que forma la riera en aquell indret (al costat del salt hi ha unes escales de ferro per poder baixar), també observem pel terra uns sots excavats a la pedra,

Primer desnivell de la zona del Molí d'en Bertrana

signa de l'antiga resclosa del molí, per l'altre costat del molí hi baixa el torrent de Riupregon on també hi havia una resclosa, podem dir que aquest molí estava ben abastat d'aigua i podia fer força producció.

Segon desnivell (on hi han les escales)
Tercer desnivell

Gorgues del Molí d'en Bertrana

Tirem endarrere per continuar amb el camí que hem deixat abans, travessem el torrent de Riupregon (els dos cops que hi he passat no portava aigua, sinó és qüestió de passeres) i anem continuant fins que trobem un altre indicador, ací hem de trencar pel corriol de la dreta que seguidament es divideix en dos, ara primer prenem un altre cop pel de la dreta que ens portarà a l'edificació del Molí de l'Eixerit on hi ha com una balconada feta amb troncs d'arbre que fa de mirador del salt que es troba al costat mateix, un pic a baix veiem les runes del vell molí, una estança al fons i algunes moles esbargides pel terra, tot axó és el que queda dels antics molins farinaires de la zona ... un grapat de pedres.

El que queda del Molí de l'Eixerit
Salt del Molí de l'Eixerit

Un pic vista l'estança i el salt de prop reculem i en comptes de tornar al camí principal d'on veníem, seguim el corriol de l'esquerra que ens baixarà per veure la gorga del Molí de l'Eixerit, un lloc de comptes de fades.

Gorga del Molí de l'Eixerit
   La riera va seguint i nosaltres amb ella, ja ens queda poc per arribar a l'últim salt, per comtes de retornar al camí principal anem seguint el corriol pel costat de la ribera arribant a una petita esplanada en la qual veiem un corriol que ve de dalt, suposadament del camí principal, unes "tuques" senyalitzant-nos per on hem de passar, seguim endavant tot decantant-nos cap a l'esquerra on veiem un corriol que baixa tot dret avall, també ens adonem del soroll que fa l'aigua en caure, mig pels sentits i també per l'instint baixem per aquell corriol trobant-nos ja a la fi al davant del Salt del Tornall, una

Salt del Tornall
de les moltes meravelles que amaga aquesta Riera de les Gorgues, ací ens hi estem una bona estona contemplant la majestuositat de la nostra mara Natura, mirant-lo per ací i per allà, de dalt i de baix, no en sortiríem mai, i ja res més, hem

assolit el nostre destí, només ens queda tornar sobre les nostres pròpies passes, però perdoneu si jo em quedo un xic més veient aquest espectacle natural.

Contemplant el salt del Tornall

Les fotografies del damunt han estat preses el 16/04/2016

1. Hola Josep, quan m'hi van portar, el Salt del Tornall el vaig trobar fabulós. Veig que ara hi baixa molt poca aigua. Llàstima. Però la teva presència a la foto dóna (amb accent diacrític) dimensió al salt. :)

1. Si Ramon, el dia que hi vaig anar no baixava gaire aigua, pro la excursioneta va ser prou bonica i si, la imatge d'una persona en el salt ajuda a donar idea de les seves mesures. Una abraçada i salut.

2. Hola Josep,
    Fantàstic reportatge i fotos. M'he apuntat la zona de pícnic, jejeje.. Nosaltres no hi hem estat per allà, haurem de decidir-nos.
    Una abraçada,

1. Hola Marta, ves-hi que de ben segur que t'agradarà, es un lloc on es respira pau i tranquil·litat, en quant a la excursió es pot fer en una matinal, no es pas ni llarga ni dificultosa. Una abraçada i endavant.

3. Ostra Josep quin lloc precios sera questio de tornar anar a fer alguna gorga el que passa que tot esta molt sec sembla que al menys al principi es força asequible de arribar hi una abraçada i salut !!!

1. Hola Cinto, es una passejada força distreta i no es dificultós de fer si no mes aviat distret, fa temps que hi vaig anar, ara no se pas com deu d'estar, pro cal que plogui si no malament. Una abraçada i salut.

4. Ahir vaig arribar fins el pont de la Bertrana,no sabia que j'avia aquets salts mes endavant,ja hi tornare un altre dia que hagis plogut,ahir baixava poca aigua pels salts que vaig veure,es veu molt maco !!

1. Hola M. Angels, et recomano el recorregut, no es massa llarg però molt bonic, passes entre vells Molins i salts d’aigua fins arribar al del Tornall, val la pena. Una abraçada i salut.