Translate

dijous, 3 de maig del 2018

Estany de Ratera (Espot)

L'estany de Ratera no és més que un preciós estany pirinenc, es troba en el curs del riu que l'hi dóna el nom (riu de Ratera) a 2.136 msnm en el terme municipal d'Espot (Pallars Sobirà).

Parada de Taxis d'Espot
   Per anar-hi, podem fer-ho a peu deixant el cotxe a l'aparcament de "Prat de Pierró" que hi ha abans d'arribar a l'estany de sant Maurici o bé prenent un taxi a Espot que ens pujarà directament a l'estany de Ratera fent una parada de 20 minuts, tot seguit ens tornarà a baixar fins al de sant Maurici on també para 20 minuts més, passat aquest temps ens torna a portar fins a Espot un altre cop. Jo no he fet cap de les dues coses, he optat per fer el que diuen un "combinat", es tracta de pujar a Ratera amb taxi, fer un vol per allà baixant fins a l'estany de sant Maurici a peu, lloc on et recull un taxi (cada hora hi ha recollida) que et porta cap a Espot, d'aquesta manera es pot gaudir molt millor del paisatge i de les moltes coses que ens brinda la natura. Anem-ho a veure:

Espot, vall de l'Escrita (1988)
Roca caiguda en mig del camí un xic més amunt de la parada de Ratera.

Pugem per la vall de l'Escrita amunt passant l'estany de sant Maurici fins a arribar a Ratera, com que el taxi junt amb un equip havia d'anar a treure una roca que va caure en mig de la pista barrant el pas als vehicles, ens va pujar un xic més amunt d'on normalment deixa a la gent, estalviant-nos així un tros més de camí, però bé, ara amb l'ajut de les explicacions i el planell que us deixo seguirem la ruta tot xino-xano.

Planell orientatiu.
   Prenem el planell i ens situem a l'inici de l'estany de Ratera, des d'ací el veurem amb la majestuosa Cresta del Bassiero que surt pel seu darrere, seguim caminant amunt per la pista i als pocs metres veurem que surt un corriol per la

Estany de Ratera amb la cresta del Bassiero al seu darrera.
nostra dreta endinsant-se cap a la vorera de l'estany, el prenem i observem que al nostre davant a l'altra banda de l'estany, pel mig del bosc que queda entre la Cresta de Bassiero i el pic de Piu Pla cau una imponent cascada, les seves

D'esquerra a dreta: Cresta de Bassiero, cascada i pic de Piu Pla.
aigües són les que sobren dels estanys d'Amitges i de la Llosa que s'ajunten amb les que baixen pel barranc de l'Abeller i en un pronunciat desnivell en trobar la depressió de l'estany de Ratera forma aquest bonic salt d'aigua. Seguim caminant per vora l'estany com si anéssim cap a la cascada, tot gaudint del paisatge que ens envolta, ací s'ha d'anar amb compte

Cascada
Estany de Ratera

de no mollar-nos els peus, ja que és per on dessembossa a l'estany el riu de Ratera i és molt feixuc de passar, portar calçat d'aigua seria ideal per caminar dins d'aquest indret, jo no en portava i em vaig quedar amb les ganes de tornar a fotografiar els encantats des d'aquest punt, hi ha una vista de postal.

Fotografia (analògica) que vaig fer als Encantats des de l'estany de Ratera l'agost de 1988.
   Després d'haver voltat per la vorera de l'estany tornem a la pista d'on hem vingut, encarant camí amunt veurem que al cap d'uns metres surt un altre camí a l'esquerra de la pista, és el que va al "mirador de l'estany" (de l'estany de sant Maurici), el prenem i ens trobem tot seguit amb l'estanyol de Ratera, un altre preciós racó en el qual bé de gust quedar-te

Estanyol de Ratera amb la Cresta del Bassiero i el Piu Pla al darrere.
una estona per admirar el paisatge, la veritat és que el temps ens va passant sense donar-nos conta i queden encara uns deu minuts per arribar al mirador, el camí no és dolent però s'han de sortejar alguns rocs, de tota manera val molt la pena

Camí cap al "Mirador de l'Estany".
de fer-lo per les vistes que es gaudeixen des d'allà, doncs bé, ja hi som, ací hem assolit la cota de 2.190 msnm, amb unes esplèndides vistes dels Encantats, l'estany de sant Maurici i la vall de l'Escrita.

Vista dels Encantats i l'estany de sant Maurici des de el mirador.
   Vist el mirador, tornem enrere sobres les nostres passes per tornar a prendre la pista principal, en donar-nos la volta podrem visualitzar amb claredat el refugi  i les agulles d'Amitges que ens quedaran al davant nostre (el refugi d'Amitges

Tuc de Saboredo, Agulles d'Amitges i pic d'Amitges.
Tuc de Saboredo, refugi i agulles d'Amitges.

està a una alçada de 2.380 msnm i les agulles a uns 2638 msnm). Un pic hem tornat a agafar la pista, desfem el camí en direccio a l'estany de sant Maurici, deixem ja l'estany de Ratera i travessem el riu de Ratera per un pont, passat aquest,

Vista dels Encantats i al fons (dreta) el pic de Peguera des del camí que baixa a la cascada.
surt un corriol per la nostra dreta amb un indicador que posa "cascada" i més endavant un altre que és més planer, ambdós porten al mateix lloc, prenem el que ens vagi millor i a uns 10 minuts ens trobarem en el mirador de la Cascada

Cascada de Ratera
Cascada de Ratera des de el mirador.

de Ratera; ara el camí pren una forta baixada fins a arribar als peus de l'estany de sant Maurici on es torna més planer, seguim el corriol en direcció cap a la presa i el punt d'informació del parc natural, cal remarcar que des de Ratera al punt

Vista dels Encantats des del camí que voreja l'estany de sant Maurici.
d'informació hi ha més o menys una hora i mitja per aquest camí, si baixéssim per la pista, amb una hora arribem, però no veuríem la cascada ni vorejaríem l'estany de sant Maurici. Un pic arribats, ens dirigim cap a la parada que es troba al

Parada dels taxis al final de la passarel·la de fusta.

final de la passarel·la de fusta i ja només ens cal esperar a l'hora que surti el primer taxi cap a Espot, si falta gaire estona és gratificant veure el paisatge que hi ha per allà.
   Bé, si ara voleu, podeu veure el vídeo de l'excursió en menys de cinc minuts només cal que cliqueu la pantalla de sota:

El vídeo i les fotografies del damunt han estat preses el 12/08/2017.

1. Ostres quin dia mes bo que et vas trobar I quines fotografies més maques

1. Gràcies Manel i Pilar, intento fer-ho el millor que puc, i si vàrem ensopegar uns dies preciosos. Salut.