Translate

dissabte, 5 de desembre del 2020

Riera de Merlès (III) Salt del Molí de la Farga (Les Llosses)

De la riera de Merlès ja hem esmenat un parell de llocs amb anterioritat, és a dir que no cal repetir el seu origen, ja que ho trobareu tot en el bloc del primer capítol.
   Aquest cop ens desplaçarem riu amunt, dins el terme municipal de les Llosses, anirem a veure el salt del molí de la Farga.
Salt del Molí de la Farga.
   Per arribar a aquest llogaret, s'hi pot anar des de diferents indrets, però he triat el més pròxim a una carretera asfaltada per haver de fer el menys recorregut per pista forestal possible. Partint de Ripoll - Les Llosses per la carretera C-26 a uns

Planell de situació.
300 m després d'haver passat el senyal del quilòmetre 175, a l'esquerra trobarem "L'Hostalet" (actualment casa rural) des d'on surt la pista forestal que hem de prendre, en compte tombem i ens introduïm a la boscúria, passats uns 550 m se'ns obre una gran clariana, a la dreta ens queda la riera de Merlès i a l'esquerra un prat tot tancat dit el Pla del Llimosell, just

Planell orientatiu.
ací en un cantó que no destorbi deixarem el cotxe. Pels que porteu GPS les coordinades són: N - 42º 08' 52.2''  E - 2º 03' 19.5''. Baixem del vehicle i ens dirigim cap a la riera, allà, al costat del camí que la creua pot ser que
Font de Sant Jordi (1966)
amb sort encara puguem veure la font de Sant Jordi. Deixeu que m'explani una mica, perquè ací jo hi havia vingut a estiuejar de petit, era l'any 1965-66 i a la tarda anàvem tot passejant des del "Cobert de Puigcercós" fins a la font de Sant Jordi, era un paratge meravellós, en el Pla del Llimosell hi havia uns pins altíssims, per la riera l'aigua baixava molt clara, semblava un cristall i la font en un voral del prat a tocar de la riera ens brindava aigua per ajudar a passar el pa amb xocolata que portàvem per berenar, en acabat repreníem altre cop el camí cap al "Cobert de Puigcercós" on ens esperava una dutxa i un sopar força casolà, quins temps...
   Però bé, deixem les històries de la vora del foc i anem al que anàvem que és trobar el salt del molí de la Farga, si us adoneu, al costat del que queda de la font baixa un camí que creua la riera, aquest condueix al vell molí de la Farga, molí fariner que encara estava operatiu a mitjans del s. XX i  actualment és un refugi de muntanya. Nosaltres seguirem a peu pel camí principal, el que porta cap al vell Cobert de Puigcercós, hem d'estar a l'aguait amb la barana de fusta que hi ha a la dreta del camí, al segon "pas" que trobem pel

Salt del Molí de la Farga.
que hi surt un corriol és el que hem de prendre per baixar cap a la riera i allà trobarem el salt. Compte perquè l'últim tram del corriol és força dret i s'ha de grimpar una mica, però no és res que no es pugui fer.

Ja un pic vist, només ens queda que tornar cap al cotxe sobres les nostres passes i en arribar a la font si encara hi és, fer un glop de la seva fresca aigua mentre berenem un pa amb xocolata. I no us oblideu de respectar l'entorn i deixar-ho tot millor del que ho trobeu.

Les fotografies del damunt han estat preses el 03/02/2020.