Translate

dissabte, 4 de març del 2023

Bellmunt (Sant Pere de Torelló).

Bellmunt des de Sant Pere de Torelló, a la vora del Ges.

"L'ermita al cel suspesa", tal com la defineix mossèn Cinto Verdaguer en un dels seus versos de l'Emigrant el santuari de Bellmunt o també anomenada la Talaia de la Plana en l'argot popular, mai millors definicions per aquest santuari i cim de muntanya que queden a cavall entre la vall del Ges i el Bisaura.
   Aquest preciós conjunt de santuari i cim de muntanya els trobem dins el terme municipal de Sant Pere de Torelló a la comarca d'Osona. El santuari es troba a 1232,8 msnm i el cim a 1248 msnm.

Plànol orientatiu.
   Per arribar-hi és molt senzill, venint de Torelló per la carretera BV-5224 entrem al poble de Sant Pere de Torelló i en arribar a la cruïlla de l'avinguda Pau Casals, on veurem un indicador cap al cementiri i Bellmunt, trencarem a l'esquerra avinguda amunt, al quart carrer a l'esquerre trencarem per l'avinguda de l'Atlàntida, on també hi ha una senyalització, al final l'avinguda es bifurca, a la dreta cap al cementiri i a l'esquerra cap a Bellmunt, està tot molt ben indicat. Seguim pel camí de Bellmunt que volteja el cementiri i està asfaltat, al cap d'un quilòmetre passem pel costat de Mas Redorta, passats quasi dos quilòmetres més veurem a l'esquerre el mirador de la Mare de Déu de Montserrat des d'on s'albiren unes magnífiques vistes i als 2,7 km d'aquest punt arribarem a l'aparcament de Bellmunt on haurem de ben deixar el cotxe. El punt GPS del lloc és: N - 42º 06' 02.6"  E - 2º 17' 37.3".

Vista del santuari i el cim des de l'aparcament.
Aparcament de Bellmunt.

Un pic aparcat el vehicle, passarem la cadena que priva el pas dels cotxes cap al recinte (només poden pujar els autoritzats) i seguim el camí amunt, a les dues corbes, a la dreta s'enfila un corriol que puja per unes escales cap al santuari, si podeu us recomano que el prengueu, ja que les vistes des del caminet són molt bones.

Corriol que puja cap al santuari per les escales.
   Si heu pogut pujar per les escales, en arribar a dalt trobareu una gran plaça, a la dreta s'enfilen les escales cap al santuari i més endavant, també a la dreta, es troba la font de sant Marc i al seu costat el camí que baixa per l'altre cantó cap a Vidrà.
Començament del camí a Vidrà, font de Sant Marc i Santuari des de la plaça (d'esquerra a dreta).
   Al cantó esquerre trobarem l'altre camí que puja de l'aparcament i el corriol amb escales que puja cap al cim.

Vista del cim des de la plaça.
   Anem primer a fer el cim pujant per les dretes escales i a veure les meravelloses vistes que es gaudeixen des d'allà. A dalt a part de la fita geodèsica, trobarem una gran creu de ferro la qual s'il·lumina a les nits i un padró, també uns panels per orientar-nos de les vistes que s'albiren des d'ací a dalt.

Panoràmica des de dalt del cim.
  Des del mirador podem veure pràcticament tota la Plana de Vic, ressaltant al fons coneguts cims com (d'esquerra a dreta) Cabrerès, Montseny, Matagalls, Tagamanent, Montcau i Montserrat entre d'altres, el cantó nord ens el tapen els arbres i matolls, per veure-les haurem d'anar al santuari.

Santuari de Bellmunt vist des del cim de Bellmunt.
   El santuari de Bellmunt, diu que pot ser que ocupi el lloc de la capella de l'antic castell de sa Reganyada, esmenat ja el 1020. Durant el segle XIII l'ermita ja és esmenada en documents de donacions i testaments, però no és fins al segle XV que tenim notícies més directes gràcies als llibres de les obres que s'hi varen realitzar. Pel 1587 es començaren a fer obres de modificació de l'edifici i durant els segles XVIII i XIX el santuari sofrir danys i restauracions a causa dels diversos incendis que va patir, també fou destrossat i saquejat i per últim molt malmès després de la Guerra Civil Espanyola, després es va restaurar i queda pràcticament com el podem veure avui.

Foto feta des del mateix punt que l'anterior el 07/11/2011 quan encara hi havia l'arbre a la plaça,
ara ja desaparegut per culpa de la caiguda d'un llamp.
   Baixarem del cim i pujarem cap al santuari, en el primer nivell trobarem el restaurant i en el segon l'església, aquesta és de planta de creu llatina, d'una sola nau i capçalera recta. El campanar és d'espadanya d'un sol arc de mig punt orientat al sud. Abans d'entrar al que és l'església hi ha un petit vestíbul, fet posteriorment, aquest comunica amb les estances del santuari. L'església està presidida per una imatge gòtica d'alabastre representant la verge amb el nen.

Interior de l'església de Bellmunt.
   A aquesta verge n'hi diuen "Verge de les Alades" perquè diu que la varen trobar en el cim de sa Reganyada, just on hi ha el padró, punt on des de temps immemorials cada any a finals d'agost o principis de setembre, depèn de la meteorologia, pugen innumerables estols de formigues alades per anar a morir en aquest punt.
   Sortim del temple i des de la plataforma que trobem al seu davant assentada sobre la penya i delimitada per gruixudes

D'esquerre a dreta: serra d'Ensija, Pedraforca i Cadí-Moixeró.
parets de pedra podem gaudir de precioses vistes, ací sí que veurem les de la cara nord que no podíem veure des del cim, també prop de la barana trobarem panels  que ens indicaran les muntanyes i llocs que ens envolten.

Castell de Besora i Santa Maria de Besora.
Puigmal.

Un pic vist i visitat tot si volem podem gaudir d'un bon dinar al restaurant del santuari, si no, tornarem sobres les nostres passes cap al cotxe satisfets d'haver gaudit d'un bon dia. Ara us deixo amb un petit vídeo del llogaret.

Les fotografies i el vídeo del damunt han estat preses el 19/08/2022.